برای اقلیت‌های جنسی که تحت ستم و تبعیض فهمیده نشدن قرار می گیرند خودکشی  متاسفانه واژه ی آشنایی در همه جای دنیاست. با هر اقلیت جنسی‌ای که آشنا باشید حتماً می‌توانید گزارش‌هایی در مورد اقدام خود او یا هم‌حس-هایش به خودکشی از او بشنوید. خودکشی در نگاه اعضای جامعه دگرباشان جنسی گاهی تنها راه حل ممکن به نظر می‌رسد چرا که دگرباشان جنسی نه تنها در مقاطعی و در بین گروهی که آگاهی نسبت به تفاوت انسان ها در جوامع غربی نداشتند تحت انزوا قرار گرفته اند ، بلکه به ویژه در جوامعی نظیر ایران، از سوی جامعه ی خود هم به  شدت در انزوا قرار گرفته اند و هم  راه های ارتباطی و پیوندهای خانوادگی و شهروندی شان با دیگران زیر فشار قوانین فرهنگی و اجتماعی قطع شده است. پدیده ی خودکشی در دگرباشان جنسی یک ویژگی بیولوژیک نیست، بلکه نتیجه ی شرایط محیطی و اجتماعی تحمیل شده به دگرباشان است که از کودکی تا بزرگسالی در تنهایی اجباری و بی پیوندی اجباری و زیر فشار اتهام به گناهکاری و اتهام به غریبگی و اتهام به دیگرباشی می زیند و در نقطه ای به ناچار تحمل شرایط را از دست می دهند. این شرایط، با تغییر وضعیت اجتماعی و ایجاد محیط سالم و پشتیبان کودکان و نوجوانان و جوانان همجنسگرا و دوجنسگرا و تراجنسی بهبود می یابد. ناامیدی و خودکشی سرنوشت فرزندان دگرباش جامعه نیست.

نتایج اولین مطالعه‌ای که رابطه بین همجنس‌گرایی و خودکشی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که سی درصد اقلیت‌های جنسی، حداقل یک بار اقدام به خودکشی داشته‌اند. در حالی که این رقم در افراد غیر همجنس‌گرا، تنها 13 درصد بوده است. از بین اقدام‌کنندگان به خودکشی، 58 درصد اقلیت‌های جنسی و 33 درصد غیر اقلیت‌ها، واقعاً می‌خواسته‌اند که بمیرند (سافرن وهیمبرگ، 1999).

طبق مطالعه آیزنبرگ و رسنیک (2006) 47 درصد پسران نوجوان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا (در مقایسه با 34 درصد در همتایان دگرجنس‌گرایشان) و 72 درصد دختران نوجوان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا (در مقایسه با 53 درصد در همتایان دگرجنس‌گرایشان)، افکار حاوی تمایل خود به خودکشی را گزارش داده‌اند (به نقل از گزارش مرکز پیشگیری از خودکشی، 2008).

محیط اجتماعی خود به عنوان یک عامل خطر برای خودکشی محسوب می‌شود. تبعیض گسترده علیه همجنس‌گرایان، نگرش‌های دگرجنس‌گرامحورانه و تعصبات جنسیتی و مذهبی به ویژه در کشورهایی همانند ایران می‌تواند منجر به عوامل خطرساز مانند انزوا، طرد شدن از سوی خانواده و عدم دسترسی به مراقبت های ضروری بشود. عوامل خطرساز دیگری مانند تعاملات ناسالم، افسردگی و سوء مصرف مواد نیز می‌تواند خطر خودکشی را افزایش دهد. این خطر، ممکن است با فقدان عوامل حفاظتی (مانند ارتباطات خانوادگی قوی، حمایت همکاران و دسترسی به حمایت اجتماعی یا خدمات سلامت روان تشدید شود. (1)

روز دهم سپتامبر هر سال در انتهای دهه دوم شهريور ماه در سال های اخير به عنوان “روز جهانی پيشگيری از خودكشی” تعیین شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اين نامگذاری به طور مشترك از طرف سازمان جهانی بهداشت World Health Organization- WHO  و مجمع بين المللی پيشگيری از خودكشی International Association for Suicide Prevention -IASP  در پاسخ به مشكل روز افزون پديده خودكشی در سطح جهانی طرح ريزی گرديده. امسال یازدهمین دوره برگزاری روز پیشگیری از خودکشی با شعار: «پیشگیری از خودکشی: یک دنیای هم-پیوند» برگزار می شود و بازتابنده این واقعیت است که ارتباط میان افراد و گروه ها و جوامع بسیار مهم هستند و چنانچه بخواهیم شاهد استراتژی های موفقیت آمیزتری در سطح فردی، ملی و جهانی باشیم، خروج افراد و اقلیت ها از انزوای اجتماعی، متقاعد ساختن دولت ها و ملتها برای احقاق حقوق فردی و شهروندی اهمیت بنیادین دارد. روز جهانی پیشگیری از خودکشی امسال به ویژه از حساسیت زیادی برخوردار است  چرا که اولین گزارش پیشگیری از خودکشی سازمان بهداشت جهانی نیز امسال منتشر شده است که در اینجا در دسترس است  (2و 3)

به همین مناسبت یکی از فعالان حقوق دگرباشان سازمان ایرکو، ژوبین رها، برای ویدئوی «زندگی با یک سگ سیاه» برای اولین بار زیرنویس فارسی تهیه نموده. این ویدئو که توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) به منظور آموزش رفتار اطرافیان با افراد مبتلا به افسردگی ساخته شده، به دنبال ویدئوی قبلی WHO که با عنوان «من سگ سیاهی داشتم که نامش افسردگی بود» ارائه شده است.

این ویدئو را می توانید در ادامه این مطلب تماشا کنید. چنانچه برای فعال نمودن زیرنویس فارسی با مشکل مواجه شدید از راهنمای ذیل استفاده کنید.

منابع:

برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید منابع مورد استفاده ذیل را مطالعه فرمایید.

  1. http://www.aghaliat.org/2014/07/blog-post_7.html
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/World_Suicide_Prevention_Day
  3. http://www.iasp.info/wspd/

برای فعال نمودن زیرنویس فارسی باید روی علامت چرخ دنده پایین ویدئو کلیک کنید و سپس در منویSubtitle/CC گزینه Persian را انتخاب نمایید.

Picture1

برای عضویت در کانال تلگرام ایرکو اینجا کلیک کنید
عضو شوید!